Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 44/2021
PROCEDURA OBSŁUGI OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI W URZĘDZIE GMINY W CZERMINIE
§ 1
Wstęp
- Urząd Gminy w Czerminie zapewnia obsługę osób z niepełnosprawnościami. Za osobę niepełnosprawną uznaje się osobę, której stan fizyczny, psychiczny lub umysłowy trwale lub czasowo utrudnia, ogranicza bądź uniemożliwia wypełnianie ról społecznych.
- Procedura określa sposób postępowania pracowników Urzędu Gminy w Czerminie w stosunku do osób z niepełnosprawnościami.
§ 2
Udogodnienia architektoniczne
- Budynek Urzędu Gminy w Czerminie jest obiektem wpisanym w ewidencję zabytków i nie jest przystosowany do osób z niepełnosprawnościami, zwłaszcza dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim.
- Budynek Urzędu Gminy nie jest wyposażony w windę ani w pochylnie umożliwiającą wjazd do wnętrza budynku przez osobę na wózku inwalidzkim.
- W pobliżu wejścia znajduje się dzwonek, którym klient powiadamia pracownika Urzędu o swojej obecności. Po otrzymaniu sygnału pracownik, udziela klientowi pomocy w załatwieniu sprawy.
- W pobliżu budynku znajduje się miejsce parkingowe przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami.
§ 3
Załatwienie sprawy przy pomocy osoby przybranej
- Ustawa o języku migowym i innych środkach komunikowania wprowadza możliwość skorzystania przez osobę uprawnioną z pomocy udzielanej przez osobę przybraną w kontaktach z organami administracji publicznej. Osobą uprawnioną może być osoba, która ukończyła 16 rok życia i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumienia z osobą uprawnioną i udzielenia jej pomocy w załatwianiu spraw w organach administracji publicznej. Z pomocy osoby przybranej osoba uprawniona nie może skorzystać wyłącznie ze względu na zasady określone w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 o ochronie informacji niejawnych (t. jedn. Dz.U. z 2019 r. poz. 742).
§ 4
Etapy obsługi osób niepełnosprawnych
- Wyznaczonym pracownikiem do obsługi osób z niepełnosprawnościami jest Magdalena Aleksandrowicz.
- W Urzędzie Gminy w Czerminie osoby z niepełnosprawnościami obsługiwane są poza kolejnością.
- W celu ustalenia charakteru załatwianej sprawy wyznaczony pracownik przeprowadza wstępną rozmowę z klientem.
- Po ustaleniu przedmiotu sprawy pracownik, o którym mowa w ust. 1, informuje pracownika komórki organizacyjnej lub na samodzielnym stanowisku pracy właściwej/właściwego rzeczowo do rozpatrzenia sprawy o konieczności obsłużenia osoby niepełnosprawnej bez zbędnej zwłoki.
- Urząd Gminy w Czerminie wyznacza osobę, która udziela osobie z niepełnosprawnością pomocy w dotarciu do miejsca obsługi, w razie takiej konieczności udaje się do niepełnosprawnego klienta i realizuje sprawę na Sali posiedzeń na parterze budynku, a po zakończonej obsłudze pomaga w bezpiecznym opuszczeniu budynku Urzędu Gminy.
§ 5
Dostęp do świadczenia usług tłumacza języka migowego
- Urząd Gminy w Czerminie, zgodnie z ustawą o języku migowymi innych środkach komunikowania z dnia 19 sierpnia 2011 r. (Dz.U. 2017 r. poz. 1824) umożliwia osobie uprawnionej dostęp do świadczenia usług tłumacza PJM (polski języka migowy), SJM (system językowo-migowy), SKOGN (sposób komunikowania się osób głuchoniewidomych).
- Zgłoszenie powinno zawierać następujące elementy: imię i nazwisko osoby
uprawnionej, adres zamieszkania (wraz z kodem pocztowym), propozycję terminu, wskazanie metody komunikowania się, krótki opis sprawy do załatwienia w Urzędzie, adres kontaktu zwrotnego, na który zostanie przesłana informacja z potwierdzeniem spotkania/ wzór wniosku zał. nr 2 do zarządzenia nr /2021 .
- W celu uzyskania świadczenia osoba uprawniona powinna zgłosić taką potrzebę w dowolnej formie (pisemnie, za pomocą faxu, e-maila, telefonicznie bądź też przy pomocy osoby trzeciej) ze wskazaniem wybranej metody komunikowania się, co najmniej na 3 dni robocze przed tym zdarzeniem, z wyłączeniem sytuacji nagłych.
- Świadczenie jest bezpłatne dla osoby uprawnionej, będącą osobą niepełnosprawną w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2021 r. poz.573 z późń. zm.), która zgłosi chęć skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego.
- Kontakt z Urzędem Gminy możliwy jest za pośrednictwem następujących narzędzi komunikacyjnych:
- e-mail: ugczermin@czermin.wlkp.pl
- elektroniczna skrzynka ePUAP 2ay76x4pi6/SkrytkaESP
- pocztą tradycyjną na adres: Urząd Gminy w Czerminie, Czermin 47, 63-304 Czermin
- osobiście na Biurze Podawczym Urzędu Gminy w Czerminie
- tel. 627-416-031 lub 627-417-567 tel. kom. 575 781 367
- fax: 627-417-324
§ 6
Obieg wniosku o zapewnienie tłumacza języka migowego
- Wniosek, o którym mowa w §5 ust. 2, składany przez osobę uprawnioną, po rejestracji w Biurze Podawczym przekazywany jest do pracownika właściwego rzeczowo do rozpatrzenia sprawy.
- Jeżeli treść wniosku wskazuje, że pomoc pracownika Urzędu Gminy jest niewystarczająca lub gdy Wnioskodawca nie wyraża zgody na pomoc w komunikowaniu się przez pracownika Urzędu Gminy, kierownik jednostki podejmuje działania zmierzające do zawarcia umowy o świadczenie usługi z tłumaczem posiadającym kwalifikacje wnioskowane przez uprawnionego.
§ 7
Postanowienia końcowe
- Niezależnie od postanowień niniejszej procedury każdy pracownik Urzędu Gminy w Czerminie zobowiązany jest okazać osobie niepełnosprawnej wszelką pomoc.